Tuesday, June 15, 2010

Luahan yang tersirat di hatiku

Sebenarnya aku takut kehilangan dirinya, tapi ini realiti kehidupan yang harus kita terima walaupun ia pahit, tak semua apa yang kita impikan akan kita perolehi, kecuali dengan doa dan usaha. Mungkin ada hikmah di sebaliknya andainya apa yang kita hajatkan tidak kesampaian. Aku tak tahu kenapa hati ku mudah terasa dan sedih sejak akhir2 ini, rasa macam aku akan kehilangan dirinya, berlinangan air mataku tanpa aku sedari aku amat merindui dirinya sebenarnya, terima kasih pada sahabatku yang sentiasa berada di samping ku saat aku memerlukan teman berbicara, meluahkan perasaan dia sentiasa memberi aku kata nasihat. Entahlah aku sendiri tak tahu kenapa perasaan aku begini, apa yang aku inginkan..... mungkin perhatian dari dia, tapi aku tahu siapa lah diriku ini, dia siapa dan aku siapa tak layak berada di samping dia.
Ya Allah beri lah aku kekuatan untuk aku terus hidup dan berjaya di dunia ini, meski pun orang yang paling aku sayang tiada lagi di dunia ini, emak adik sentiasa rindukan emak sampai bila2, maafkan adik emak klo selama nie adik tak dapat memberikan kesenangan dan kebahagian pada emak selama emak hidup. Terima kasih emak kerana menjaga adik sampai adik dewasa, pahitnya perpisahan ini, adik tak pernah berpisah dengan emak selama ini, kini adik seorang diri emak, tapi adik kena kuatkan emak macam emak, tak pernah mengeluh pasal anak2.....Kak Ana dan Nina selalu teman kan adik.Mungkin apa yang berlaku hari ini ada hikmahnya di sebaliknya, Allah nak menguji kekuatan diri saya.

Terlalu kuat dugaan ini adakalanya saya hampir rebah, saya paling rapat dgn emak saya kemana dia pergi pasti ada saya, dia sentiasa ada di sisi saya saat saya berduka, bagi saya dialah ibu dan dia lah sahabat, dalam masa yang sama saya kehilangan dua orang yang amat saya sayangi. Saya sebenarnya belum puas menjaga emak, selalu saya sibuk dengan kerja bukan apa saya buat begitu sebenarnya saya nak lupa kan kisah hidup saya,selalu balik kerja malam lepas tu saya balik rumah terus duduk dalam bilik jea, saya tahu emak sedih melihat keadaan diri saya, selalu saya cakap dalam diri saya biar lah saya jaga emak sampai bila2, biar saya temankan emak, kerana emak lah kekuatan diri saya selama ini, Tiba2 emak jatuh sakit, emak tak pernah masuk hospital selama nie, saya bergilir2 jaga emak kat hospital Ya Allah, berat mata memandang, berat lagi bahu memikul, tak sanggup saya melihat setiap kali emak saya meraung sakit, selalu dia cakap adik bawa emak balik emak tak sanggup duduk kat sini , emak tak boleh emak sakit klo balik nanti adik tak tahu nak buat apa2, saat tu lah air mataku mengalir melihat rintihan emak, terasa sakit di hatiku melihat penderitaan emak, setiap kali emak melolong menjerit minta tolong, hatiku hiba, emak susah nak makan dan minum klo tak di paksa makan tak di makan kata tak selera, sampai saya cakap dengan emak, makan yea mak, tak sayang anak2 emak ke, dia merenung melihat saya.Setiap kali emak saya tidur saya lihat wajahnya, melihat keadaan dia tak sampai hati saya melihat emak saya menderita.Hari 2 jururawat ambil darah emak saya sampai lebam2 tangan emak saya, sedih saya melihat emak saya, sayangkan emak saya. Cuma saya terkilan dia nak jumpa seseorang, tapi orang tu tak nak datang, saya tahu dia marah pada saya tetapi kenapa dia tak nak jumpa emak saya.Setiap hajat emak saya dan apa yang dia pinta saya carikan hanya itu yang mampu saya buat. Kenangan bersama emak tak dapat saya lupakan.Dari satu hospital ke satu hospital saya berpindah dalam erti kata saya tak pernah naik ambulance tu lah pertama kali saya naik, mengalir air mata saya waktu ketika itu, adik beradik saya tak ada waktu ketika itu, bayang kan saya sendirian waktu ketika itu menunggu emak di luar, jururawat memanggil namaku, emak mahu berckp dengan ku rupa nya, adik emak tak nak buat pemasangan tiub nie, ketika itu aku tak tahu nak ckp apa, aku menangis dan bercakap padanya emak kena buat klo emak nak baik, aku tahu emak takut ketika itu, aku berdoa pada Allah supaya emak aku selamat, pengalaman berasa di sana tak dapat saya lupakan, ada sedikit kecewa di hati saya, atas layanan hospital itu, emak saya tak dapat katil pada ketika itu, sungguh marah saya pada ketika, klo blo saya nak emak saya dalam keadaan selesa dah lah tak ada doktor tengok emak saya pada ketika emak saya demam sampai saya marah dekat jururawat itu, Allah jea yang tahu perasaan saya pada ketika itu.
Masuk dua hari emak saya tak di beri ubat saya pun pelik mcmana pihak hospital nie, sungguh marah saya, tak sanggup saya melihat emak saya ketika itu, rasa nak rebah saya pada ketika itu, giliran kak Ana jaga, saya tahu emak tak nak berpisah dengan saya bukan saya tak nak jaga makin lama melihat emak tak sanggup saya rasakan penderitaannya.

No comments:

Post a Comment