Thursday, September 15, 2011

Insan yang Mulia Bila terpandang wajahnya sungguh lembut, cantik dan indah senyumannya. Dia seorang peramah, baik hati , tidak sombong pada semua orang, walhal aku baru mengenali dirinya dan keluarganya. Senang aku mendekati keluarganya, baru2 nie aku terharu melihat dia menjaga emak mertua dgn baik serta penuh kasih sayang.Aku terasa sebak dan berfikir mulia benar hati dia sanggup jaga mak mertua dan sanggup berhenti kerja semua. Di situ terlihat kesungguhan dan kemulia hati seorang isteri yang amat baik dan tiada tolok bandingannya.Jarang yang sanggup berbuat demikian. Dia menjaga mak mertua macam emak dia sendiri, beruntung sang suami dapat isteri yang baik begitu, harap2 dia menhargai isteri dia. Menjaga orang sakit strok nie kena banyak bersabar, lebih2 lagi orang tua yang sangat sensitif hati dan perasaan dia, kita kena jaga dia macam anak2 kecil bukan apa, kadang2 dia perlukan perhatian. Dengan keadaan anak2 yang kecil dan nakal, tiba2 air mata saya mengalir, alangkah bahagia saya jikalau emak saya masih hidup......Terlalu saya pada dirinya Allah saja yang tahu. Setiap hari rutin tolong memandi mak mertua, pakaikan pampers, bedak dll lagi, time tengahari masakan untuk mak mertua dan bagi makan, nasib baik emak mertua dia x cerewet, pernah saya tengok seorang pakcik tu dah x pandai jalan, anak dia tolong nak mandikan, dia marah2 maki hamun dgn perkataan kesat, tapi nasib baik anaknya jenis yang sabar dan faham. Macam2 gelagat manusia hari ini, hargailah orang tua selagi dia masih hidup, jangan sakiti hatinya, bila dah tua mereka sangat dahagakan kasih sayang anak. Jangan lupa balik mengenjuk orang tua kita dia tak minta apa2 hanya dia perlukan kasih sayang kita, tapi kadang kala kita lupa sibuk memanjang pasal keja tanpa peduli kan orang lain. Dia tak pernah mengeluh mengata penat menjaga mak mertua dia, sifatnya yang lembut menyentuh perasaan saya.Harapan dia semoga enmak mertua cepat2 sembuh dan sihat sediakala.Pada anak2 yang sentiasa sibuk jangan lah mementingkan diri sendiri, baliklah dia memerlukan mu di samping dirinya.Usianya yang mencangkau 90 tahun tapi tetap nampak muda, tapi sayang dia Lumpuh, dia sentiasa tersenyum bila nampak sesiapa pun.Orangnya memang cantik saya terpegun melihat wajah makcik tue .

No comments:

Post a Comment